Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών παρουσιάζει τη νέα μεγάλη έρευνα που πραγματοποίησε για λογαριασμό του η Pulse RC, προκειμένου να υπάρχει μία ξεκάθαρη εικόνα για την κατάσταση στην αγορά.
Σύμφωνα με την έρευνα, η εικόνα παρουσιάζεται βελτιωμένη (σε σύγκριση με την προηγούμενη έρευνα του Ιουνίου) και αυτό αποτυπώνεται στον δείκτη αισιοδοξίας / απαισιοδοξίας για την ελληνική οικονομία, στο σύνολο των κατοίκων της Αττικής. Στο ερώτημα πώς αντιμετωπίζουν την πορεία της, τους επόμενους μήνες, απαντούν 36% αισιόδοξα (από 31%) και 63% απαισιόδοξα (από 68%). Ακόμα καλύτερη είναι η εικόνα ανάμεσα στους επιχειρηματίες / επαγγελματίες, όπου το 42% (από 26%) απαντά αισιόδοξα και το 58% (από 72%) απαισιόδοξα.
Περίπου αντίστοιχη εικόνα (με αυτήν της προηγούμενης έρευνας) παρουσιάζει ο ιδιωτικός τομέας (υπάλληλοι και αυτοαπασχολούμενοι) στον δείκτη ανησυχίας για το μέλλον και τη βιωσιμότητα της εργασίας τους, τους επόμενους έξι μήνες: 49% ανησυχούν (από 48%) – 44% δεν ανησυχούν (από 42%).Remaining Time-0:00FullscreenMute
Στους αυτοαπασχολούμενους (αν και εξακολουθούν να ανησυχούν περισσότερο από τους εργαζόμενους) αξιόλογα βελτιωμένη είναι η εικόνα: 54% ανησυχούν (από 60%) – 38% δεν ανησυχούν (από 29%).
Η ενέργεια (ηλεκτρικό ρεύμα, καύσιμα, θέρμανση – από τους μισούς συμμετέχοντες) και τα βασικά αγαθά (φαγητό, τρόφιμα, super market – από τέσσερις στους δέκα) είναι οι κατηγορίες εξόδων που προβληματίζουν σήμερα περισσότερο (με τις υπόλοιπες να καταγράφουν μονοψήφια ποσοστά) τα ελληνικά νοικοκυριά. Καταγράφεται πάντως (σε σύγκριση με την έρευνα του Ιουνίου) μείωση του προβληματισμού για την ενέργεια (50% από 57%) και αύξηση για τα βασικά αγαθά (37% από 30%).
Η ενέργεια και -σχεδόν ισόποσα- τα καταναλωτικά αγαθά (ρούχα, παπούτσια, ηλεκτρικές συσκευές) εξακολουθούν να είναι οι δύο κατηγορίες εξόδων που έχουν κυρίως περιορίσει, οι καταναλωτές (27% και 26% αντίστοιχα). Κοντά τους ως ποσοστό καταγράφονται και τα βασικά αγαθά (21%). Περίπου αντίστοιχη εικόνα αντικρίζουμε και στις απαντήσεις των επαγγελματιών / επιχειρηματιών.
Το 51% των συμμετεχόντων βρίσκουν τα μέτρα και τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για την στήριξη των καταναλωτών από τις ανατιμήσεις, προς τη σωστή κατεύθυνση αν και οι περισσότεροι από αυτούς κρίνουν ότι χρειάζονται κι άλλα. Το 48% αντίθετα, κρίνει ότι κινούνται προς λανθασμένη κατεύθυνση. Καλύτερη είναι η εικόνα ανάμεσα στους επιχειρηματίες / επαγγελματίες (55% έναντι 44%).
Ακόμα περισσότεροι, πάνω από τους μισούς (54%), αξιολογούν προς τη σωστή κατεύθυνση και τα μέτρα για το “καλάθι του νοικοκυρίου”. Και εδώ οι περισσότεροι από αυτούς, κρίνουν ότι χρειάζονται κι άλλα μέτρα – κάτι που ήδη επιδιώκεται. Το 44% τα βρίσκει προς λανθασμένη κατεύθυνση.
Σημαντική αποδοχή καταγράφουν τα προϊόντα “ιδιωτικής ετικέτας” (τα προϊόντα δηλαδή που έχουν σαν μάρκα το όνομα του σούπερ μάρκετ από όπου πωλούνται). Σχεδόν επτά στους δέκα (67%) απαντούν ότι τα καταναλώνουν ή σκοπεύουν να τα καταναλώσουν, έναντι 23% που απαντούν αρνητικά.
Βρισκόμαστε ήδη στον χειμώνα και ο τρόπος θέρμανσης είναι από τα βασικά θέματα που απασχολούν τους πολίτες. Περισσότεροι (36%) θα χρησιμοποιήσουν κυρίως το πετρέλαιο, με σχεδόν διπλάσιο ποσοστό από ότι το φυσικό αέριο (20%). Ακολουθούν με 16% τα κλιματιστικά/αντλίες θερμότητας, ενώ πιο χαμηλά συναντάμε άλλους τρόπους. Οι οκτώ στους δέκα δεν θα αλλάξουν τρόπο θέρμανσης φέτος.
Το άνοιγμα των καταστημάτων και κάποιες Κυριακές του χρόνου, αξιολογείται αρνητικά από το 41%. Οι υπόλοιποι το αξιολογούν θετικά (27%) ή ουδέτερα (25%). Το 25% δηλώνει ότι αυτό αυξάνει τις αγορές τους, και το 34% (ποσοστό πάντως καθόλου ευκαταφρόνητο!) παραδέχεται ότι τις διευκολύνει! Ακόμα μεγαλύτερα ποσοστά θετικών απαντήσεων συναντάμε σε κάποιες ομάδες του πληθυσμού (π.χ. επιχειρηματίες / επαγγελματίες).
Για τα ευρήματα της έρευνας ο Πρόεδρος του Ε.Ε.Α., Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, σημείωσε:
“H έρευνα αυτή μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στην αντίληψη της κατάστασης στην αγορά και να συμβάλει στην υιοθέτηση των κατάλληλων μέτρων προκειμένου να επιλυθούν προβλήματα. Ειδικότερα, φαίνεται ότι το κόστος της ενέργειας συνεχίζει και απασχολεί σε σημαντικό ποσοστό τους ερωτηθέντες, που σημαίνει ότι χρειάζεται να ξαναδεί η Πολιτεία τα μέτρα στήριξης και ίσως να πρέπει να εφαρμόσει η κυβέρνηση ένα διαφορετικό μίγμα πολιτικής. Σε πιο υψηλή θέση σε σχέση με προηγούμενη έρευνα είναι και ο προβληματισμός που εκφράζουν για την απόκτηση βασικών αγαθών, όπως τα τρόφιμα. Υπάρχουν επίσης ενδιαφέροντα ευρήματα, όπως η αλλαγή του δείκτη αισιοδοξίας/απαισιοδοξίας και η στάση των ερωτηθέντων απέναντι στο “καλάθι του νοικοκυριού”.
Στόχος του Ε.Ε.Α. παραμένει η περαιτέρω στήριξη της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, καθώς μόνο της ανάπτυξης των ΜμΕ μπορεί να ανακάμψει η ελληνική οικονομία”.
Περισσότερες πληροφορίες εδώ: https://www.capital.gr/Content/RelatedFiles/0c/0c928635f58947a5bd9ad3b68c266f4a.pdf
Πηγή: https://www.capital.gr/epixeiriseis